מחקרים 15.12.2016

טיפול ארוך טווח ב- PPIs לא הראה השפעה שלילית על מדדי צפיפות העצם

במחקר שנערך בקנדה, לא נראו הבדלים במדדי צפיפות ומבנה העצם בין אלו שקיבלו טיפול ב- PPIs, לבין אלו שלא טופלו

מספר מחקרים שפורסמו בשנים האחרונות הצביעו על קשר אפשרי בין נטילת PPIs ועלייה בסיכון לשבר בצוואר הירך. עם זאת, עד כה לא הוכח קשר סיבתי מובהק, וגם התהליך הקושר בין השניים נותר לא ברור.

חוקרים מקנדה גייסו למחקר מטופלים שהיו תחת טיפול ב- PPIs במשך תקופה ארוכה (5 שנים או יותר), וקבוצת ביקורת שכללה משתתפים בעלי מאפיינים דומים שלא טופלו ב- PPIs. כלל המשתתפים עברו בדיקות DXA להערכת צפיפות העצם (BMD) ובדיקת 3D-QTC להערכת מבנה העצם (volumetric BMD). מדדים מטבולים של שחלוף העצם ופעילות אוסטאובלסטית נמדדו גם הם.

בסך הכל השתתפו במחקר כ- 104 נבדקים – 52 שהיו תחת טיפול ארוך טווח ב- PPIs ו- 52 בקבוצת הביקורת. לא נמצא כל הבדל בין הקבוצות מבחינת צפיפות העצם, מבנה העצם או סמנים מטבולים בבדיקות הדם.

החוקרים מסכמים כי על סמך ממצאים אלו להערכתם טיפול ב- PPIs אינו משפיע על מדדי צפיפות העצם, מבנה העצם או חוזקה, ועל כן סביר להניח כי אינו מעלה סיכון לשברים גם לאחר טיפול ארוך טווח.

מקור:

Targownik, Laura E., Andrew L. Goertzen, Yunhua Luo, and William D. Leslie. Long-Term Proton Pump Inhibitor Use Is Not Associated With Changes in Bone Strength and Structure. The American Journal of Gastroenterology, November 15, 2016. doi:10.1038/ajg.2016.481.

ערכה: ד"ר טל בקרמן יוסקוביץ

נושאים קשורים:  מחקרים,  PPI,  צפיפות עצם
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו