תיאור מקרה 05.09.2017

סרטן גרורתי של המעי הגס הגיב למונותרפיה עם רגורפניב (סטיוורגה) במשך שנתיים

לאחר ניתוחים רבים לכריתת הנגעים וטיפולים כימותרפיים, טיפול פומי ממושך עם רגורפניב (סטיוורגה) הביא להצטמקות ניכרת בשלב מוקדם ומנע התקדמות סרטן גרורתי של המעי הגס

מטופל יפני עם סרטן גרורתי של המעי הגס עבר ניתוחים רבים לכריתת הנגעים וקיבל מספר קווי טיפול כימותרפיים. לאחר מיצוי אפשרויות טיפול אלו, הוא החל בטיפול פומי ממושך עם רגורפניב (סטיוורגה), אשר הביא להצטמקות ניכרת בשלב מוקדם ומנע את התקדמות המחלה.

רגורפניב (Regorafenib - Stivarga) הוא מעכב מולטי-קינאזות פומי שהוכיח את יעילותו הקלינית בקרב מטופלים עם סרטן גרורתי במעי הגס (metastatic colorectal cancer - mCRC) במחקרים בשלב III. למרות שהשליטה במחלה הושגה על ידי 40% מהמטופלים שקיבלו טיפול מוקדם במסגרת מחקרי הציר (pivotal studies), תגובה רדיולוגית דווחה רק במקרים נדירים. ידוע כי תופעות לוואי חמורות הקשורות לטיפול מופיעות במחזור הטיפול הראשון והשני.

מובא להלן מקרה של מטופל בן 62 מיפן עם mCRC שמחלתו הגיבה לטיפול עם רגורפניב במשך שנתיים.

באפריל 2006 הגיע לבית חולים ביפן גבר בן 54 שהתלונן על חולשה כללית. הוא אובחן במקום עם סרטן במעי הגס העולה והועבר לניתוח לכריתת המעי הגס הימני (right hemicolectomy). שלב הסופי של המחלה הוגדר כ-T3N0M0, שלב II (הגידול יצא בדופן המעי אך לא התפשט לקשריות לימפה או איברים אחרים). לאחר 19 חודשים התגלו גרורות בריאות והישנות אנטומית ובוצעה סדרת ניתוחים לכריתת הנגעים הגרורתיים. לאחר מכן, בפגישות מעקב, נצפו גרורות בכבד, בתריסריון עם פלישה לכליה הימנית, בבלוטת האדרנל הימנית ובקשריות לימפה לצד אבי העורקים (para-aortic lymph node). ניתן טיפול כימותרפיה ובוצעו כריתות כירורגיות של גרורות אלו.

לאחר הניתוח החמישי לכריתת הגידולים, המטופל נותר עם גרורה בקשרית לימפה לצד אבי העורקים, ולכן קיבל מספרי קווי טיפול כימותרפי באפריל 2014. הטיפול ברגורפניב כמונותרפיה החל במינון 80 מ"ג ליום, ובמחזור השני עלה ל-120 מ"ג ליום. מונותרפיה עם רגורפניב הביאה להצטמקות הגידול בסדר גודל של 60% בחודשיים הראשונים לטיפול והגידול המשיך לקטון במשך ארבעה חודשים, עד שהיה בלתי ניתן לאיתור בבדיקות הדמיה.

ההשפעות הקליניות של רגורפניב הראו תגובה חלקית, לפי הקריטריונים להערכת תגובה בגידולים מוצקים (Response Evaluation Criteria in Solid Tumors - RECIST). לא נצפו תופעות לוואי חמורות, פרט לחולשה קלה ותסמונת כפות הידיים והרגליים. המטופל קיבל 24 מחזורי טיפול ברגורפניב במשך שנתיים, במהלכן לא חלה התקדמות במחלה.

למיטב ידיעת כותבי המאמר, זהו הטיפול הארוך ביותר שניתן עם רגורפניב (סטיוורגה), ללא התקדמות המחלה, שדווח אי פעם. מינון אינדוקציה נמוך של רגורפניב עשוי להפחית את ההשפעות הרעילות של תרופה זו על העור והכבד.

מקור:

J Med Case Rep. 2017 Aug 18;11(1):227. doi: 10.1186/s13256-017-1366-4.

Metastatic colorectal cancer responsive to regorafenib for 2 years: a case report.

Yoshino K1Manaka D2Kudo R2Kanai S2Mitsuoka E2Kanto S2Hamasu S2Konishi S2Nishitai R2.

 

נושאים קשורים:  רגורפניב,  סטיוורגה,  מעכב מולטי-קינאזות,  mCRC,  תגובה ממושכת,  גרורות ויסצרליות,  מחלה גרורתית מפושטת,  מחקרים,  סרטן המעי הגס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו