פוליפוזיס 08.03.2018

חיידקים המצויים במעי הגס יכולים להגביר את הסיכון לסרטן המעי הגס

מחקר אחרון מ-Science: בקרב אנשים עם תסמונת פוליפוזיס משפחתי נמצאו אחוזים גבוהים של שני זני חיידקים בעלי פוטנציאל סרטני-קרצינוגני

חוקרים מאוניברסיטת ג'ון הופקינס בארצות הברית בדקו את הקשר בין הימצאותם של חיידקים במעי הגס לבין התפתחות סרטן המעי הגס.

החוקרים השוו חמש פיסות רקמה מהמעי הגס של אנשים עם תסמונת פוליפוזיס משפחתי (FAP) - תסמונת גנטית שבו נוצרים פוליפים שפירים רבים לאורך המעי הגס, אשר עלולים לעבור התמרה סרטנית, רקמה אחת של חולה בפוליפוזיס של הנעורים, לבין פיסות רקמה מ-20 אנשים שעברו ביופסיה, או ניתוח להוצאת המעי הגס (ללא FAP).

מניתוח הממצאים עלה כי בקרב אנשים עם FAP נמצאו אחוזים גבוהים של שני זני חיידקים בעלי פוטנציאל סרטני-קרצינוגני:  אי-קולי (E.Coli) ו-בי –פרגי'ליס (B. Fragilis), זאת לעומת קבוצת הביקורת. שני סוגי החיידקים הללו עלולים לפעול באופן אשר פוגע ב-DNA ומאיץ תהליכים סרטניים במעי הגס.

החוקרים מציינים כי גנטיקה אינה ההסבר היחיד לתחלואה גבוהה בסרטן המעי הגס בקרב אנשים עם FAP, היות שאנשים עם תסמונת זו מפתחים סרטן מעי גס בגילאים שונים. הימצאותם של שני חיידקים אלה יכולה להוות סיבה נוספת אשר מאיצה את התפתחות המחלה.

החוקרים מציינים עוד כי לרוב, נדבקים בשני חיידקים אלה במהלך הילדות, ולא ברור האם תהיה לכך השפעה כלשהי במהלך החיים. עם זאת, הימצאותם של חיידקים אלה עלולה לגרום להתפתחות סרטן המעי הגס בקרב אנשים עם FAP, ואולי במקרים מסוימים אף בקרב האוכלוסיה הרגילה.

לסיכום,  החוקרים מציינים  כי תוצאות מחקר זה הן חשובות, ומצביעות על אפשרויות מניעה שונות, ביניהן בדיקה מקיפה של החיידקים במעי הגס בקרב אנשים אשר עוברים בדיקת קולונוסקופיה שגרתית של המעי הגס.

המחקר פורסם בכתב העת Science, מהדורת פברואר 2018 ותורגם על ידי מרכז המידע של האגודה למלחמה בסרטן. לתקציר המחקר

נושאים קשורים:  FAP,  פוליפוזיס של הנעורים,  מחקרים,  התמרה סרטנית,  אי-קולי,  בי –פרגי'ליס
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו