שחמת כבד 17.06.2018

יעילות מתן אלבומין לאורך זמן לחולים עם שחמת ומיימת

במחקר איטלקי אקראי נבדקו נתוני תמותה של חולים עם שחמת כבד מתקדמת ומיימת שטופלו במשך שנה וחצי באלבומין הומני בנוסף לטיפול המקובל

צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)
צילום מיקרוסקופי של כבד עם שחמת הכבד (מקור צילום: ויקיפדיה)

מיימת היא אחד הסיבוכים הקשים של שחמת הכבד וכשהיא הופכת להיות עמידה לטיפול, הפרוגנוזה היא 30% תמותה בתוך שנתיים. הטיפולים המקובלים כוללים ניקורים חוזרים, שאנט או השתלת כבד.

מתן תוך-ורידי של אלבומין הומני יכול לסייע על שמירה של נפח הדם והקטנת דליפת הנוזלים, אך עקב מחיר גבוה ומיעוט מחקרים הטיפול לא נכלל בהמלצות לטיפול במיימת קשה.

במחקר זה נבדקה היעילות של מתן אלבומין לאורך זמן לחולים עם שחמת ומיימת.

המחקר נערך ב-33 מרכזים רפואיים באיטליה. חולים עם שחמת הכבד ומיימת חולקו אקראית לטיפול מקובל (נוגדי-אלדוסטרון ופוסיד) או לטיפול מקובל פלוס אלבומין (40 גרם לשבוע) במשך 18 חודשים, והתוצאה שנמדדה הייתה תמותה.

נתונים סטטיסטיים: מתוך 213 חולים בקבוצת הטיפול המקובל נפטרו 46, בעוד שבקבוצת האלבומין נפטרו 38 מתוך 218, ירידה של 38% בתמותה עם טיפול באלבומין (HR 0.62, רווח בר סמך של 95%: 0.4-0.95).

סיכום: החוקרים סיכמו כי תוספת טיפול באלבומין הומני לטיפול המקובל במיימת הפחיתה משמעותית תמותה בחולים עם שחמת כבד מתקדמת.

מקור:

Long-term albumin administration in decompensated cirrhosis (ANSWER): an open-label randomised trial

Paolo Caraceni, et al. Lancet. 2018 May 31. pii: S0140-6736(18)30840-7.

 ערכה: ד״ר נועה גולדשר מינרבי

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחמת הכבד,  מיימת,  אלבומין הומני
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו