הקאות יתר 25.11.2019

האם קאפסאיצין יעיל לטיפול בהקאות יתר כתוצאה משימוש בקנבינואידים?

בסקירה שיטתית זו ניסו החוקרים להבין האם מהספרות הקיימת עולה כי קאפסאיצין הוא טיפול יעיל לתסמונת הקאות יתר עקב שימוש בקנבינואידים

תסמונת הקאות יתר עקב שימוש בקנבינואידים (Cannabinoid hyperemesis syndromeי[CHS]) מאופיינת בהקאות מחזוריות, כאבי בטן, והקלה בתסמינים על ידי מקלחות חמות, בקרב משתמשים כרוניים בקנבינואידים.

קאפסאיצין (Capsaicin) מומלצת כטיפול קו-ראשון סביר ב-CHS, למרות מידע קליני מוגבל אודות השימוש בה. מטרתו של מחקר זה הייתה לסקור באופן שיטתי את המידע לגבי יעלותה של קאפסאיצין לטיפול ב-CHS.

איסוף המידע התבסס על חיפוש בספרות של מילות מפתח הקשורות לקנבינואידים, הקאות וקאפסאיצין במספר מאגרי מידע (MEDLINE, CINAHL, EMBASE) מהקמתם ועד ל-31 במרץ 2019.

בסקירה נכללו מחקרים ותקצירים שפורסמו, ונעשה בהם שימוש בקאפסאיצין לטיפול ב-CHS, כולל דיווח על תוצאים קליניים.

בוצעה סקירה של 241 מאמרים, שמתוכם נכללו בסקירה הסופית 5 מאמרים באורך מלא ו-6 תקצירים שפורסמו בכנסים. מאמרים באורך מלא שדיווחו על מקרים בודדים (3 מאמרים) או על סדרת מקרים (2 מאמרים) מצאו שקאפסאיצין הייתה יעילה עבור 18 מטופלים בסך הכל. התקצירים שפורסמו דיווחו על מקרים בודדים (תקציר אחד), סדרת מקרים (3 תקצירים), ומחקרי עוקבה רטרוספקטיביים (2 תקצירים).

טיפול עם קאפסאיצין תואר כבעל-תועלת בכל סדרות המקרים ותיאורי המקרה, אך עם זאת שני מחקרי העוקבה הרטרוספקטיביים לא מצאו שנגרמה תועלת מובהקת מבחינת התוצאים הראשיים (משך השהייה במחלקה לרפואה דחופה) עקב מתן קאפסאיצין.

החוקרים הסיקו שהמידע הנוכחי אודות יעילותה של קאפסאיצין בטיפול ב-CHS לוקה באיכות מתודולוגית נמוכה. עם זאת, המידע המוגבל בנוגע לטיפולים נוגדי-הקאה חלופיים, והעובדה שלקאפסאיצין יש יחס סיכון-תועלת עדיף, הופכים אותו לאפשרות סבירה כתוספת לטיפול.

מקור:

cConachie, SM. et al. (2019). Annals of Pharmacotherapy. doi: 10.1177/1060028019852601

נושאים קשורים:  קנאבינואידים,  הקאות יתר,  קאפסאיצין,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו
אנונימי/ת
28.11.2019, 08:26

אז נשארנו עם המלצה לסטלנים לאכול פלפל חריף, אולי זה יעזור לעבור את הסוטול.

אנונימי/ת
28.11.2019, 08:26

אז נשארנו עם המלצה לסטלנים לאכול פלפל חריף, אולי זה יעזור לעבור את הסוטול.