סרטן המעי הגס 14.12.2020

יעילות בדיקת דם סמוי לאבחון מוקדם של סרטן המעי הגס והרקטום

החוקרים הציגו את הרגישות, הסגוליות, הערך המנבא החיובי והערך המנבא השלילי של בדיקות דם סמוי בגילוי של סרטן המעי הגס והרקטום

בדיקת דם סמוי בצואה. אילוסטרציה

אבחון של סרטן המעי הגס והחלחולת (CRC – colorectal cancer) בסביבת הטיפול הראשוני הוא מאתגר וקיים צורך בעזרים אבחוניים אמינים. בדיקות איכותיות אימונוהיסטוכימיות בצואה (FITs – faecal immunochemical tests) נמצאות בשימוש בשוודיה מאמצע העשור הראשון של שנות האלפיים כאשר עולה חשד ל-CRC, אך קיימות מעט מאוד עדויות בנוגע ליעילות שלהן. בנוסף, ידוע כי קיים קשר בין אנמיה וריבוי טסיות (תרומבוציטוזיס) לבין CRC.

מטרת המחקר היתה להעריך את השימושיות של FITs בחולים עם תסמינים במסגרת הרפואה הראשונית, לבד או בשילוב עם ממצאים כמו אנמיה וריבוי טסיות, באבחון של CRC.

מדובר במחקר עוקבה מבוסס אוכלוסיה בו נעשה שימוש ברשומות רפואיות ממוחשבות ובמידע מתוך ה-Swedish Cancer Register, המכסה חמישה אזורים בשוודיה.

במחקר נכללו מטופלים בגילאי 18 שנים ומעלה מחמישה אזורים שביצעו FITs לפי בקשת רופא המשפחה שלהם בתקופה שבין 1 בינואר 2015 ל-31 בדצמבר 2015. החוקרים תיעדו את כל המידע בנוגע לתוצאות ה-FIT ובדיקות הדם ואת האבחנות של CRC שנעשו תוך שנתיים. בהמשך החוקרים חישבו את המדדים האבחוניים.

תוצאות המחקר הראו כי מתוך 15,789 מטופלים שעשו FITs (בדיקות של ארבע חברות שונות), 304 מטופלים אובחנו בהמשך ב-CRC. כמו כן, תוצאות של רמת ההמוגלובין היו זמינות עבור 13,863 מטופלים, ותוצאות של ספירת טסיות עבור 10,973 מטופלים.

החוקרים מצאו כי בחישוב לפי בדיקות FIT של חברות שונות בלבד, הרגישות ל-CRC היתה 81.6-100%, הסגוליות היתה 65.7-79.5%, הערך המנבא החיובי היה 4.7-8.1% והערך המנבא השלילי היה 99.5-100%. בנוסף, החוקרים מצאו כי בחישוב של הממצאים של FIT חיובי או אנמיה, הרגישות עלתה ל-88.9%-100%. עוד נמצא, כי הוספה של ריבוי טסיות לא העלתה את יכולת האבחון.

החוקרים הסיקו כי בדיקה איכותית מסוג FITs שמתבצעת לפי בקשת רופא המשפחה יכולה לשמש כבדיקת הכללה להפניה כאשר עולה חשד ל-CRC. כמו כן, הם סברו כי FIT שלילית והיעדר אנמיה מצביעות על סיכון נמוך ל-CRC.

מקור:

Hogberg, C. et al. (2020) BJGP 70, 701.

נושאים קשורים:  אנמיה,  סרטן המעי הגס והרקטום,  ריבוי טסיות,  דם סמוי,  אבחון מוקדם,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו