ניתוח בריאטרי 16.12.2020

מה הם המנבאים לירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי?

מחקר זה מצא שניתן להעריך על ידי גורמים טרום ניתוחיים את הסיבות לאי ירידה במשקל לאחר ניתוח בריאטרי

ניתוח בריאטרי מוביל לירידה משמעותית במשקל (WL), אולם תת קבוצה של חולים שעוברים ניתוח אינה מצליחה להשיג WL מספק. הסיבה לשונות האישית ב-WL נותרה בלתי מוסברת.

מחקר זה בדק באמצעות גישה חוצה-תחומים, את הגורמים הטרום-ניתוחיים והניתוחיים המוקדמים המסבירים את השונות ב-WL לאחר ניתוח בריאטרי.

61 נבדקים גויסו למחקר, 18 לא עברו ניתוח ושלושה נבדקים נשרו, כך שנשאר מדגם כולל של 40 נבדקים (30 עברו מעקף קיבה ו-10 עברו ניתוח שרוול). נתונים פיזיולוגיים, חברתיים ופסיכולוגיים נאספו לפני הניתוח ואחרי שישה חודשים מסיומו. כל המשתנים נותחו תוך שימוש ברגרסיית LASSO, על מנת להסביר את השונות ב-WL. המחקר בדק את הנבדקים 18 חודשים לאחר שעברו מעקף קיבה (Roux-en-Y) וניתוח שרוול.

ממוצע ה-WL היה 31% (טווח: 10-52%). הגורמים הבאים לפני הניתוח ניבאו 59% מהשונות ב-WL: סוג ניתוח (14%), מצב סוכרת (12%), משאבים כלכליים (9%), מין (7%), הפרעת אכילה (7%), רמת דיכאון (5%), סוג משק הבית (3%), ופעילות גופנית (1%).

הכללת המידע על תגובה מוקדמת לאחר הניתוח הגדילה את היכולת לחזות WL ל-78% והוסברה על ידי WL מוקדם (47%), שינויים בצפיפות האנרגיה של מזון שנצרך מארוחות המזנון (9%), שינויים בגליצנטין (5%), דרגת דיכאון (5%), מין (5%), סוג הניתוח (2%), משאבים כלכליים (2%), ושינויים בדחף לרזון (1%).

באמצעות גישה חוצה תחומים, חלק מהותי מהשונות האישית ב-WL הוסבר על ידי שילוב של מאפיינים בסיסיים של המטופל, פרופיל פסיכולוגי ומצבים חברתיים וכן תגובות פיזיולוגיות, פסיכולוגיות והתנהגותיות לניתוחים.

תוצאות אלו מצביעות על כך שמאפייני המטופלים, שנאספו בגישה בינתחומית, עשויים לסייע בקביעת מנבאים לבעיות WL לאחר ניתוח בריאטרי. אם מסקנה זו תהיה תואמת בקבוצות גדולות יותר, דבר זה עשוי להוות בסיס לתמיכה פרטנית לאחר הניתוח כדי לייעל את תוצאת ה-WL.

מקור:

Nielsen M. S. Et al. (2020) International Journal of Obesity: 44(11) 2291-2302

נושאים קשורים:  ניתוח בריאטרי,  ירידה במשקל,  השמנת יתר,  מחקרים
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו