תיאור מקרה 28.04.2021

תיאור מקרה: תסמונת בוברט נדירה והפוטנציאל לסיבוכים קליניים קשים

מקרים של תסמונת Bouvert מגיעים לניתוח וגורמים לסיבוכים ואף למוות ולכן יש צורך בסף חשד קליני גבוה על מנת לאבחן אותה

תצלום MRI של איברי בטן. אילוסטרציה

חיבורים אבנורמליים ופיסטולות בין כיס המרה לבין צינור המרה המשותף ומערכת העיכול הם נדירים אך בעלי פוטנציאל לגרום לסיבוכים רפואיים קשים. סיבוכים נוספים יכולים להתרחש כאשר אבנים מכיס המרה נודדות לצינור מערכת העיכול, מצב המכונה תסמונת בוברט, Bouveret. אבנים אלו יכולות לגרום לחסימה דיסטלית באילאום, לדמם בצינור מערכת העיכול או לפרפורציה.

יש צורך בסף חשד קליני גבוה על מנת לאבחן את תסמונת Bouvert מאחר שמקרים רבים של התסמונת מגיעים לניתוח וכאמור גורמים לסיבוכים.

בתיאור מקרה שפרטיו פורסמו בכתב העת American Journal of Case Reports חוקרים מדווחים על מקרה של אישה בת 51 עם ביליארי קוליק וסריקת טומוגרפיה ממוחשבת אשר הדגימה אבן מרה בקוטר של כ-3 ס"מ אשר נתקעה בחלקו הראשון של התריסריון.

החולה אובחנה עם פיסטולה כוליציסטודודנלית ותסמונת Bouveret. לאור ההתייצגות החריפה של הממצאים היא נזקקה ללפרוטומיה חוקרת ולהפרדה של הפיסוטלה יחד עם כריתת כיס מרה, הטריה של התריסריון, הסרת אבני מרה טרנס-דודנלית ודאודנופלסטיה של חלקו הראשון של התריסריון.

החוקרים מסכמים כי נדידה דיסטלית של אבני מרה דרך פיסטולה יכולה להתרחש מהר ועם תסמינים שלא בהכרח מעידים על חסימת דרכי מרה. יצירת הפסיטולה יכולה להתרחש באופן ראשוני ולא משנית לריסוק אבנים בליטוטריפסיה. על מנת למנוע תחלואה ותמותה כתוצאה מתסמונת Bouvert יש צורך בזיהוי מהיר של הפיסטולה והתערבות ניתוחית דחופה.

מקור:

Brown, K.K. et al.  (2021) Am J Case Rep 2021; Am J Case Rep 2021  22:e929150

נושאים קשורים:  מחקרים,  פיסטולה,  דואדנום,  חסימת מערכת העיכול,  תסמונת בוברט,  תיאור מקרה,  כיס המרה
מאמרים נוספים שיעניינו אותך
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו